OSOITE: Kanavakatu 3, Helsinki
TILAAJA: NSF IV Mixed Kanavakatu 3 Oy
URAKOITSIJA: Varte Oy
TYÖPÄÄLLIKKÖ: Miika Karjalainen
VASTAAVA MESTARI: Ossi Luukkonen
TYÖNJOHTO: Niko Achrèn, Eero Nordberg, Patrik Björkroth, Juha-Pekka Kuisma, Oskari Turpeinen
TYÖMAAINSINÖÖRI: Johanna Loukas, Eero Nordberg
HANKINTA: Ari Saarela, Eero Nordberg
ARKKITEHTI JA PÄÄSUUNNITTELIJA: Avarrus Arkkitehdit, Pauli Siponen
VALMISTUMINEN: 08/2023
Varten historian suurin korjausrakentamisen urakka valmistui Helsingin Katajanokalle. Varte toteutti projektijohtourakkana kiinteistösijoitus- ja kehitysyhtiö Nrepille Kanavakatu 3:ssa sijaitsevan kiinteistön saneerauksen. Kohteeseen valmistui Nrepin Noli Studios -konseptin mukainen kokonaisuus, joka luovutettiin tilaajalle elokuun lopussa 2023.
Laajuudessaan urakan koko oli 10 860 brm2. Se käsitti seitsemän maanpäällistä hotellikerrosta, ilmanvaihtokonehuoneen sekä kellarikerroksen. Kohteeseen rakennettiin 226 Noli-Studiota, ravintola ja viinibaari sekä yhteiskäyttötiloja. Ylin kerros rakennettiin kokonaan udelleen. Lisäksi viereinen vanha punatiilinen satamarakennus eriytettiin talotekniikan osalta omaksi kiinteistöksi. Kohteen pääsuunnittelijana toimi Avarrus arkkitehdeilta Pauli Siponen.
Historiasta nykypäivään
Rakennukset ovat kulttuurihistoriallisesti ja kaupunkikuvallisesti tärkeitä Katajanokan alueelle. Saneerattava rakennus valmistui alkujaan 1920-luvulla Suomen Osuustukkukaupan varastoksi. Toimistokäyttöön rakennus on otettu 1980-luvun lopulla, jolloin 30-luvulla tehdyt laajennukset purettiin. Saneerausta ennen kiinteistö oli ulkoministeriön käytössä. Punatiilinen satamarakennus on suojeltu asemakaavassa, eikä siihen tehty tässä urakassa muutoksia talotekniikan eriyttämistä lukuun ottamatta.
Kohteen suunnittelussa on Avarrus Arkkitehtien johdolla kunnioitettu vanhaa rakennusta yhdistämällä rouheita betonipintoja moderneihin sisustusratkaisuihin. Sisustussuunnittelusta vastasi Studio Joanna Laajisto. Historiaa haluttiin kunnioittaa myös huomioimalla suunnittelussa aikoinaan Katajanokalla kulkenut tavarajunareitti, jonka innoittamana vanhat junanvaunut entisöitiin hotellin sivustalle terassialueeksi.
Kokemusta Katajanokan alueen vanhojen rakennusten saneerauksesta Vartella on myös viereisen Jungmannin hotelli- ja toimitilakiinteistön osalta.
Purkamalla kohti uutta käyttötarkoitusta
Kanavakadun työmaa käynnistyi loppuvuodesta 2021 laajoilla sisäpurkutöillä, joita käyttötarkoituksen muutos toimistosta hotelliksi edellytti.
- Kaikki väliseinät, vesikatto ja 7. kerros purettiin runkoon asti sekä julkisivurappaukset uusittiin kauttaaltaan. Myös kiinteistön talotekniikka meni kokonaan uusiksi, kertoo kohteen vastaava työnjohtaja Ossi Luukkonen.
Kohteen purkutyöt etenivät hyvin, mutta yllätyksiä toi kiinteistöön vuosien saatossa tehdyt laajennukset, joiden dokumentoinnissa oli puutteita. Purkutöiden yhteydessä muun muassa löytyi rakennuksen keskeltä vanha hissikuilu, johon oli sijoitettu wc-tilat.
- Vanhan hissikuilun löytyminen aiheutti rakentamiseen parin kuukauden viiveen, kun kantavat seinät purettiin ja betonivälipohjat valettiin umpeen. Tämä aiheutti kohteen muille töille ja logistiikalle haasteita sekä uudelleen sovittamista, kun samanaikaisesti teimme rakennuksen toisessa päässä välipohjien purkuja pääkierreporrasta varten. Positiivisia yllätyksiäkin oli, sillä haitta-aineita ei juurikaan rakennuksesta löytynyt, toteaa Luukkonen
Kohteen korkomaailma toi omat haasteensa talotekniikalle. Jokaisen kerroksen kerroskorkeus oli erilainen. Uusi talotekniikka piti saada mahtumaan olemassa oleviin kerroskorkeuksiin, mikä oli suunnittelijoilta hyvä taidonnäyte. Kohteeseen rakennettiin 7. kerros ja ilmanvaihtokonehuone kokonaan uusiksi. Uuden 7.kerroksen ulkoterassille suunniteltiin ja toteutettiin näyttävä Accoya- puuverhoilu.
- Talotekniikan yhteensovittaminen oli vaikeaa tilan puutteen takia. Lisäksi Accoya-panelointi oli haasteellinen vaihe materiaalin ominaisuuksista johtuen. Onnistuimme kuitenkin suunnitelmien mukaisessa toteutuksessa, joka näkyy hienona elementtinä julkisivussa. On myös ollut hienoa olla tuomassa vanhat tavarajunavaunut kohteen terasseiksi, ei niitä kuitenkaan kovin monessa kohteessa tule vastaan. Junavaunut tuotiin lavettikuljetuksena yöaikaan Katajanokalla, kertoo Luukkonen.
Vastuullisuutta ja yhteistyötä
Kohteessa oli tärkeässä asemassa ympäristö- ja energiaystävälliset ratkaisut. Kanavakadun saneeraus noudattaa Nrepin tavoitteita energiatehokkuuden ja hiilijalanjäljen osalta. Kiinteistöön toteutettiin jäteveden lämmöntalteenotto ja materiaaleiksi valittiin mahdollisimman vähäpäästöisiä tuotteita. Lisäksi katolle rakennettiin energiatehokkuutta parantava aurinkosähköjärjestelmä alistettuna sivu-urakkana. Kohteelle haetaan LEED Platina tason ympäristösertifikaattia.
- Rakennusaikana työmaan rakennusjätteiden kierrätysaste oli kohteessa erittäin hyvä 69 % ja jätteiden hyötykäyttö 100 %. On ollut hienoa, että koko työmaa sitoutui koko rakennusajan ylläpitämään työmaan kierrätysastetta erittäin hyvällä tasolla, kohteen työpäällikkö Miika Karjalainen.
Kanavakadun saneerauksen työt etenivät haasteista huolimatta sujuvasti ja kohde luovutettiin sovitussa aikataulussa.
- Työmaaorganisaatio onnistui urakassa hienosti ja kohde luovutettiin virheettömästi. Suunnittelijoiden ja tilaajan kanssa yhteistyö toimi hyvin. Kiitos Nrepille tästä mahdollisuudesta. On hyvä myös muistaa, että yksin näitä hankkeita ei tehdä. Tiimityön merkitystä ei voi liikaa korostaa ja aliurakoitsijoiden merkitys on valtava. Iso kiitos kaikille hankkeessa mukana olleille, Karjalainen kehuu.